روم A7 2017 v2.0 لهاتف Note 3 [بنظام Android 6.0.1]

محمد وفيتش 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف مشاركة الارباح

النهاردة معايا بورت Norma A7 لذيذ جدا كنت جربته من كذا شهر بس كان وقتها لسة بيتا ومليان أخطاء بما إنه جهاز يعتبر جديد وهو A7 2017. الروم قوية جدا جدا، مستقرة وسريعة كأنها Stock للناس اللي بتحب الاستقرار. الحقيقة فريق Norma مابيرتاحش وكل مايلاقي جهاز جديد بيقوم عامله بورت للنوت. وكمان مع كيرنل نورما الجديد الحقيقة الروم محترمة جدا وأدائها بقوة رومات DarkLord بسبب الكيرنل. والبطارية كويسة زي رومات AryaMod، وتظل N2o V4.0 مع كيرنل Lss 3.7UX أقوى .

الفكرة اننا ابتدينا نركز في رومات وبورتات مختلفة عن أجهزة Note 7 لأنه للأسف مفيش فيه جديد. الجهاز ماقعدش في السوق غير كذا شهر بس عشان كدة مفيش اي تحديثات للسيستم، وكلها مجرد تعديلات ظاهرية بس. انما اجهزة زي C9 Pro او A7 مثلا او حتى S7 Edge كلها اجهزة موجودة بالفعل وبينزلها تحديثات رسمية من عشان كدة في الغالب البورتات بتاعتها هتبقى اقوى وأجدد من كل بورتات Note 7 ونصيحة مني خليكوا مركزين فيها أفضل .

العناوين الرئيسية

روم Norma A7 2017 لهاتف Galaxy Note 3

الروم Lite و محذوف منها و سامسونج اللي تقدر تحملهم بنفسك لو احتاجتهم، مدمج في اختيارات Aroma Note 7 و Note 4. كل مميزات A7 2017 زي A7 Theme Store 6.0.1 و A7 Theme Center 6.0.1 ودول حصريين لأجهزة A7 بس. وفي نفس الوقت مدمج فيها كل مميزات Note 7 زي Air Command و Smart Manger وخواص القلم عموما طبعا بما ان ال A7 من غير قلم وكمان الحركات بتاعت Side Panel لأن جهاز A7 برضه شاشته مش Edge. الفكرة كلها في السيستم، نظام A7 قوي جدا كتحديثات وبشكل ومميزات Note 7 عملوا مع بعض روم مطبوخة بشكل لذيذ جدا.

الروم كاملة مفيهاش اي مشاكل – مش محتاجة اي فيكسات. تحديد GPS شغال كويس، وتحديث اللغات مفيهوش اي مشاكل، اللغة العربية بالمناسبة مدمجة في لغات الكيبورد ومش هتحتاج تعملها داونلود. الروم كل مميزاتها شغالة زي Blue Lite Filter او الاشعارات على شاشة AOD او حتى Private Mode كله شغال بدون مشاكل.


تحميل روم Norma A7 2017 لهاتف جالكسي 3

إسم الروم Norma A7 2017 V2.0
إصدار النظام Android 6.0.1
حجم الروم 1.40 جيجابايت
واجهة المستخدم Experience 8.5
مناسبة لهاتف Galaxy Note 3
تاريخ الإصدار 11 مارس 2017
رابط المصدر XDA Developers

Download Norma A7 2017 V2.0 ZIP

بعض الإضافات الخاصة بالروم (لك الحرية في تحميلها وتثبيتها أم لا):


ما قبل تثبيت الرومات المعدلة

إذا كنت جديد بهذا الأمر، وتقوم بتنفيذه للمرة الأولى، بجانب أنك قد وصلت لهذه الصفحة عبر بحثك عن شئٍ ما ثم وجدتنا بطريق الصدفة، إذا ربما يجب أن تعرف أن هناك بعض المتطلبات الضرورية أولًا قبل أن تتجه إلى تثبيت رومات اندرويد المعدلة على هاتفك. وأنصحك أيضًا أن تتجه لصفحة كل ما يخص سامسونج حتى يكون لديك فكرة جيدة عما نفعله هنا.

  1. حفظ نسخة إحتياطية لملفات الهاتف.
  2. إستبدال الريكفري الرسمي بآخر مخصص.
  3. حفظ نسخ إحتياطية من الروم الرسمي.
  4. تعلُّم خطوات تفليش الرومات عبر الريكفري المعدل.

المتطلبات الضرورية

  • تثبيت ريكفري TWRP إصدار 2.8.7.0 (باستخدام الاودين من الشرح السابق)
    • هذا الإصدار تحديدًا هو الملائم لرومات سامسونج (الإصدارات القديمة)
    • تأكد أنك تقوم باستخدام Odin 3.07 إذا أردت تثبيت هذا الإصدار من الريكفري

خطوات تثبيت روم معدلة لهاتف سامسونج

  • قم بنقل ملف الروم Zip إلى ذاكرة الهاتف (الداخلية أو الخارجية).
  • قم بإعادة تشغيل الهاتف بداخل وضع ريكفري TWRP.
  • من قائمة الريكفري الرئيسية توجه إلى Wipe > Advanced wipe وبعد ذلك قم باختيار أقسام System, Data, Cash, Dalvic ثم قم بالسحب على زر Swipe بالأسفل للتنفيذ. هذه العملية ستقوم بإزالة النظام الحالي من الهاتف.

  • مرة أخرى من قائمة الريكفري الرئيسية، توجه إلى زر Install ثم تصفح ملفات الهاتف وصولًا إلى ملف النظام الذي قمت بتحميله من الأعلى، ثم إسحب على زر Swipe لبدء تثبيت الروم.

  • بمجرد انتهاء تفليش الروم، قم بالضغط على زر Reboot System الذي سيظهر بالأسفل.

طريقة تركيب Xposed بعد تثبيت الروم

  1. دون الإكسبوزد من [هنا]
  2.  سطب Xposed زي أي عادي
  3. أدخل الريكافري وفلش ملف xposed-v60 وبعدين ريسارت حمل ملف الإكسبوزد من [هنا]
  4. مبروك عليك الإكسبوزد

الخاتمة

على الأرجح أنك تعرف هذا الأمر بما أنك تقرأ هذه الخطوات، ولكن الإقلاع الأول بعد تفليش الروم يستغرق وقتٍ طويل، لذلك لا تقلق هذا شئ طبيعي. وبالنظر إلى أن هذه الروم ليست رسمية ولكنها من بعض مطوري XDA المستقلين، هناك إحتمال ألا ينجح الهاتف في الإقلاع الأول من الأساس، وبالتالي يجب أن تكون جاهز لجميع الإحتمالات، لذلك ذكرنا عمل نسخة NANDroid إحتياطية ضمن المتطلبات الضرورية.

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة محمد وفيتش ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من محمد وفيتش ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

أخبار ذات صلة

0 تعليق