منى زكي تدعم "ضعاف البصر" وتنضم لحملة "شوف بعيني"

مصر اليوم 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

انضمت الفنانة منى زكي لدعم حملة "شوف بعيني"، للتوعية بمعاناة أصحاب الإعاقة البصرية، لتصبح النجمة الخامسة التي تدعم الحملة الخيرية في شهر التوعية بأمراض العين، بعد النجوم أحمد فهمي، علا رشدي، ريهام عبد الغفور، إنجي المقدم.
 
وشاركت زكي صورة لها يغلب عليها اللون الأسود، عبر حسابها على انستقرام، وعلقت عليها قائلة: اللي على الصورة ده مش فلتر، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده مياه زرقاء أو "جلوكوما"، ودي من أشهر أنواع ضعف البصر، وبتيجي من تكون سوائل على العين بشكل بطيء ومش ملحوظ، وبتعلي ضغط العين وممكن تؤدي إلى فقدان كامل للبصر.

وتابعت منى قائلة: أحسن طريقة للوقاية هي المتابعة وقياس ضغط العين بانتظام، يقدر الشخص ضعيف البصر بسبب الجلوكوما يعيش حياة طبيعية لو اتدرب واتعلم ازاي يستخدم المتبقي من بصره، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير، علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات اللي بتقدمها فى التأهيل والتدريب، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم.

الحملة أطلقتها مؤسسة بصيرة الخيرية المتخصصة في دعم ذوي الاحتياجات الخاصة بمناسبة أن فبراير هو شهر التوعية بمرض ضعف البصر، وحسب بيان رسمي تم تدشين حملة للتعريف بأنواع الاعاقات البصرية، وطرق مساعدة المرضى والتوعية بكيف يرى ضعاف البصر الحياة بطريقة مختلفة، مع تأكيد أن وحدها تضم أكثر من 26 مليون شخص يعانوا من ضعف البصر، من بينهم 21 مليون مريض من الممكن علاجهم وعودتهم لممارسة الحياة بصورة طبيعية إذا تم تشخيص مرضه مبكرا وخضع للعلاج.

الفنان أحمد فهمي كان أول المشاركين في الحملة، حيث نشر صورة له غير واضحة الملامح على حسابه الشخصي بموقع انستقرام، وعلق عليها قائلًا: الصورة دي مافيهاش حاجة غلط، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده ضمور في الشبكية "Macular Degeneration".
ضاف: ده نوع من أنواع ضعف البصر، بيخلي الشخص يفقد النظرة المركزية والتفاصيل الدقيقة اللي في الصورة، الشخص ده محتاج يعرف إزاي يقدر يعتمد على رؤيته الجانبية ويقويها، علشان يمارس حياته بشكل طبيعي جدا، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات اللي بتقدمها المؤسسة، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا، بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم.

ونشرت الفنانة ريهام عبد الغفور صورة لها ضبابية، وعلقت عليها قائلة: الصورة دي مفيهاش حاجة غلط، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده مياه بيضاء "Cataract"، وده نوع من أنواع ضعف البصر بيخلي الشخص يشوف الصورة ضبابية، أكتر مفهوم خاطئ عن النوع ده هو أن حله نضارة.

وأوضحت: النضارة مش هي الحل، لأن علاجه الوحيد هو عملية، ولو متمتش في فترة معينة ممكن تؤدي إلى فقد البصر، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير، علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات التي تقدمها المؤسسة، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم.

وتضامنت علا رشدي، مع الحملة، عبر حسابها الشخصي على موقع الفيس بوك، قائلة: "الصورة صح، بس أنت شايفها من عين شخص عنده ‏"Diabetic Retinopathy" اعتلال الشبكية السكري، وهو نوع من أنواع ضعف البصر، وبيجي كعرض جانبي لمرضي السكر، في بداياته الأعراض بتكون بسيطة.

وتابعت: ولكن مع استمرار السكر العالي في الدم ممكن يؤدي لفقد البصر، بالمتابعة الدورية للسكر فى الدم وبتحسين الإضاءة واستخدام المعينات البصرية نقدر نتعايش معاه.

الفنانة إنجي المقدم، نشرت صورة غير واضحة لها، عبر حسابها الشخصي على الفيس بوك، وعلقت قائلة: اللي على الصورة ده مش فلتر، دي صورة طبيعية بس من عين شخص عنده "Retinitis Pigmentosa"، إلتهاب شبكى تلونى، وده نوع من أنواع ضعف البصر".

وواصلت قائلة: معظم الحالات لا يمكن علاجها لإنها وراثية، بس بالتأهيل والتدريب يقدر الشخص إنه يستغل المتبقي من بصره ويعيش حياة طبيعية، تابعوا مؤسسة بصيرة خلال شهر فبراير، علشان تتعرفوا على أنواع ضعف البصر والخدمات التي تقدمها المؤسسة في التأهيل والتدريب، لما بنشوف الدنيا بعيون غيرنا بنقدر نتخيل حياتهم ونفهم احتياجتهم.

قد يهمك ايضا

منى زكي تعيش حالة من النشاط الفني مشغولة حتى نهاية العام

منى زكي تؤكد ختان الإناث جريمة لا يقبلها عقل ولا دين

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة مصر اليوم ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من مصر اليوم ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق