: حرب لبنان سرقت مني الأمان وأنا صغير

بوابة فيتو 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
قال الفنان راغب علامة: "عمري ما كنت أحلم بما وصلت إليه من نجاح ونجومية الآن، وبرغم أن حرب لبنان سرقت مني الأمان وأنا صغير ولكنها خلقت مني رجلا".

حرب لبنان

وأضاف خلال لقائه ببرنامج "السيرة" الذي تقدمه الإعلامية وفاء الكيلاني بقناة "دي إم سي": "في وقت الحرب بلبنان كنا بنقعد في الملجأ لمدة أسبوع كامل، وبرغم من الظروف الصعبة وقتها إلا كنت في وسط عائلتي".

سرقة الليمون وعقاب الأب

ولفت: "أبويا ضربني مرة واحدة في حياتي بعد لما سرقت الليمون من شجرة الجيران وقالي دى سرقة وعلمني الأدب، ولكن أمي وفيقة كانت علطول تضربني وهي كانت القائد في البيت، إنما بابا كان الاحترام وكنا نخاف منه أكتر".

ثقة الأم وصنايعي المنزل

وتابع: "أمي كان عندها ثقة عمياء فيَّ وتراني كبيرا رغم صغر سني، وكنت أغسل المواعين والحمام، وسمكري وأصلح براد الشاي، وأصلح البوتاجاز، وكنت بشغل راسي وأحل أي عطل أو مشكلة في البيت".

ولفت إلى أنه فقد العود الذي كان يمتلكه في عمر الـ16 عامًا بسبب صاروخ أطلق على منزل الأسرة، مشيرًا إلى أنه فقد أفضل 20 عودًا اشتراهم خلال حياته.

 
خالد الصاوي

وكانت وفاء الكيلاني استضافت الأسبوع الماضي الفنان خالد الصاوي والذي تحدث عن كواليس مشواره مع الفن والحياة.

وقال خالد الصاوي خلال اللقاء: "أنا كنت شقي جدا في الطفولة وأمي كانت خايفة أكون ملبوس لأني وأنا صغير كسرت السرير بتاعي، وعضيت كلب صغير لما عضني".

وأضاف ": "أنا ما بستحملش الافتراء واللي بيغلط فيا لا أترك حقي معاه، ولكن أنا شخصية تعتذر لما بتغلط".

وأشار: "اتضربت من أبويا وأمي كتير علشان كوارث، وكرهت الضرب  بس ما كرهتش أبويا أو أمي، وأبرز الكوارث اللي عملتها ولعت في المطبخ، وآخر حريقة عملتها من سنتين لما سيبت السيجارة وولعت في الدنيا".

وتابع: "اتخانقت مرة مع حد كان مسمي نفسه فتوة في العجوز وكان غريب الأطوار، وفي نادي الصيد اتخانقت معاه وخلعت قبل لما البوكس يلمنا، اتحبست أنا واتنين زمايلي في بورسعيد لما عملنا خناقة في مصيف الجامعة وكالعادة بكون في الواجهة وصوتي عالي وبيت ليلة في الحجز  والضابط احتراما لأهالينا خرجنا تاني يوم".

وأكمل: "في خناقاتي بأكون الشخص المنتصر واللي بيضرب أي حد وبيخليه يكره نفسه"، متابعا: "عمرى ما مسكت سلاح بس كنت بتخانق عادي وما وصلتش للحالة النفسية اللي تخلي أهلي يعالجوني عند دكتور نفسي".

ولفت: "ربنا ما زال ساترها معايا لحد دلوقتي رغم كل الجرائم اللي عملتها.. ضميري دائما بيتخانق معايا بسبب الأخطاء اللي بعملها علشان كده بحاول ما أغلطش".

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة بوابة فيتو ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من بوابة فيتو ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق