الارشيف / عرب وعالم / الكويت / بوابة المصريين في الكويت

طفلة تسأل: إزاي الشيطان هيتعذب بالنار وهو منها؟ علي جمعة يرد

  • 1/3
  • 2/3
  • 3/3

أجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، على سؤال طفلة حول كيف يعذب الشيطان في النار وهو مخلوق من نار؟.

علي جمعة يتحدث عن خلق الشيطان 

وقال الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، خلال حلقة برنامج “نور الدين”، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الجمعة: “هو مش نار، زي ما أنتى مش طينة، أنتى مخلوقة من تراب هل أنتى تراب، هو كذلك، لو الإنسان مات بيتحول لتراب، والشيطان لو مات يطلع لهيب”.    وأضاف: “الملائكة من نور، بس هي مش نور، والإنسان من تراب بس هو مش تراب، وكذلك الشيطان مخلوق من نار، بس هو مش نار، دى المادة اللى هو معمول بها”.

علي جمعة: الشيطان معمول لمصلحة البشر

وأجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، على سؤال طفل حول هو ليه سايب الشيطان يوسوس لنا؟.وقال الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، خلال حلقة برنامج “نور الدين”، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الجمعة: “ما بيوسوس ويجري، العبرة فيك انت بتطاوعيه ليه، ربنا جاب لك واحد بيقولك تيجى نعمل الشر ويجرى، طيب لو ما كنش فيه حد يقولك، كانت نفسك هتكون امارة بالسوء”.  وأضاف: “لما يجيى يوسوس ليك الشيطان تستعيذ بالله، وربنا خلق الشيطان ليكون لم فرصة، تعرف تميز الشر والخير، والشيطان معمول لمصلحتنا علشان ينبهنا إن الحاجة دى خطأ، فنبتعد عنها ونستعيذ بالله منها.  

برنامج الدين 

وبرنامج نور الدين، الذى يعرض على قنوات الشركة المتحدة، يفتح حوارا مع الأطفال والكبار حول تساؤلاتهم حول الدين والله عز وجل، إضافة إلى المشكلات الحياتية التى تواجه عباد الله وكيفية التغلب عليها، ويرد على أسئلة للمرة الأولى علي لسان أطفال صغار، دومًا ما يسألوها لأهاليهم الذين يجدوا نفسهم في حيرة من أمثلة فين ربنا، مش بنشوفه ليه، وغيرها من الأمور الذي يقف الآباء أمامها في حيرة شديدة دون إجابة ما جعل البرنامج محل ترقب سواء للأهالي الذين ينتظرونه لفهم الإجابة الصحيحة، أو الأبناء الذين سيجدون في البرنامج فهمًا لما يحاولوا معرفته ويثبتهم بصورة صحيحة ما يبني عندهم وعيًا ويقينًا.

الأكثر قراءة

ملحوظة: مضمون هذا الخبر تم كتابته بواسطة بوابة المصريين في الكويت ولا يعبر عن وجهة نظر مصر اليوم وانما تم نقله بمحتواه كما هو من بوابة المصريين في الكويت ونحن غير مسئولين عن محتوى الخبر والعهدة علي المصدر السابق ذكرة.

قد تقرأ أيضا